Spelen met dynamiek (SMD)

Spelen met dynamiek (SMD)

SMD, of Spelen met Dynamiek, is een innovatieve methode die op verschillende scholen wordt toegepast om de communicatie en interactie binnen de klas te verbeteren. Tegenwoordig lopen scholen en docenten vaak tegen het feit aan dat kinderen onhandelbaar zijn in de klas. Docenten worden vaak didactisch opgeleid, waarbij er minder aandacht is voor het pedagogische aspect van het onderwijs. In combinatie met straatmentaliteit en andere gedragsproblemen ontstaat er een ongezond onderwijsklimaat, wat ertoe leidt dat docenten zich vaak onvoldoende gesteund voelen en zelfs uitvallen. Hierdoor krijgen kinderen niet altijd de noodzakelijke aandacht en zorg die ze nodig hebben.

SMD brengt in kaart op welke manier kinderen in de klas invloed (kunnen) uitoefenen op de dynamiek. De methode biedt docenten praktische handvatten om met deze dynamiek te spelen. Door patronen zichtbaar te maken, kunnen zowel de docent als de kinderen werken aan individuele en klassikale doelen. Dit leidt tot een gezondere leeromgeving waarin kinderen zich beter kunnen ontwikkelen en docenten zich gesteund voelen in hun pedagogische taken. De training stimuleert samenwerking, wederzijds begrip en respect, wat essentieel is voor een positief onderwijsklimaat.